17 maj 2012

Balsammetoden!

För er som inte vet så har jag kört med balsammetoden dryga månaden nu och jag tänkte därför säga lite vad jag tycker och tänker angående detta.

Det handlar alltså om att strunta i shampo och istället tvätta håret med balsam. Många där ute rynkar nog på näsan när de hör att man ska slopa shampot och frågor kommer upp som "Behövs inte shampo för att håret ska bli rent?" och "Kommer inte håret bli jätte fettigt med balsam i hårbotten?". Svaret på de två frågorna är NEJ! Sålänge du håller dig till godkända produkter, vilket det finns en hel drös med så kan balsamet få bort smutset med hjälp av våra fingrar som masserar hårbotten.
De flesta shampon innehåller ingredienser som gör att håret blir torrt och slitet vilket bidrar till att hårbotten producerar mer fett för att kompensera mot torrheten, och vad gör vi då? Jo vi tvättar ännu mera!

Mitt hår blev snabbt fettigt, behövdes nästan tvättas varje dag, även om jag hade en super torr hårbotten som kliade jättemycket. Efter jag börjat med balsammetoden så har min hårbotten blivit mycket mindre irriterad, känns inte alls lika torr längre och inte heller kliar den. Hur är det då med den feta hårbotten? Jo mycket bättre den med. Idag är det 3e dagen jag inte tvättat håret och skulle kunnat gå imorgon med utan att tvätta håret (hade jag aldrig klarat förut) men blötte håret idag eftersom jag sovit med tofs och det stod åt alla håll och kanter haha!

Tycker faktiskt alla borde testa detta. För mig har det bara bidragit till det bättre.
Om ni är intresserade finns denna sida som innehåller delvis hur man gör med sista shampotvätten, före och efter bilder, folks egna historier med BM, produktförslag och mycket mera!

Av mig får denna metod alltså bara plus!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar