20 dec. 2012

Dag 1 - hitta vanan och motivationen!

Tidsinställt inlägg
Innan träning:
Känner mig taggad ena sekunden och otroligt lat i nästa. Säger till mig själv, nu kör vi men i nästa sekund ja tar det lite senare, men jag vet ju att jag kommer känna det lika jobbigt om inte jobbigare sen! Nu har jag idag valt att köra det efter frukost, innan lunch och so be it! Jag får försöka tänka på hur bra jag brukar må efteråt, och det är ju det jag vill åt! Inte att vara arg på mig själv för jag skippar det och istället bara degar hela dagen!

Säger som detta:
Kom alltid ihåg att den jobbigaste delen i träningen är starten. I början av ett nytt träningsprogram kommer du att känna dig öm och kan ha svårt att motivera dig att fortsätta. Ta dig igenom denna fas! När träningen blir en vana, och du ser resultat i hur du ser ut och känner dig, så kommer du definitivt att vilja fortsätta träna i framtiden. (länk)

Enligt en studie tar det runt 66 dagar för att folk skall skaffa vanor om de utför dem en gång om dagen. Det gällde beteenden som att äta en frukt till lunch eller att träna. Sedan är det självklart väldigt individuellt hur fort man skaffar en vana. Det beror på motivationen, vad det är för vana, hur njutningsfullt det är att utföra den. (Länk)

Efter träning:
I stort sätt direkt när jag hade börjat blev jag gladare. Tänkte att jag bara kör ett intensivt 30 minuters pass sådär nu i början, men slutade med att jag körde 1 timma. Kände mig otroligt fräsch (ja kanske inte just då i svetten och skakig kropp) och nyfunnen energi! Stolt och glad var jag också. Kom ihåg känslan framtida envisa Martina! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar