20 dec. 2012

Träning

Jag är verkligen duktig på att börja med träningen samt en riktigt duktig jojobantare! Något jag är ännu bättre på är att sluta med träning.
Jag är ofta extremt taggad att börja med träning, gör upp scheman och håller det ca 1 månad. Pendlar upp och ner 7 kg och jag är trött på det! Därför tänkte jag göra mig motiverad att skriva om detta på bloggen! Skriva både hur jag känner innan och efter träning, delvis för att visa att alla känner dagar då det är jobbigt att träna men också hur bra de känns efter. Detta kanske hjälper mig att få in vanan att göra träning till en vardag, jag vet att jag mår så mycket bättre av det! Så fuck you "jag orkar inte träna. Jag struntar idag och gör det imorgon, men sen så blir det uppehåll på någon månad".

Så därför säger jag bara,

LÅT AUTOPILOTEN ÖVERTA TRÄNINGEN

Det är jobbigt att komma igång med träningen. Jobbigare än det behöver vara. Koppla på din autopilot så går träningen av sig själv.
Det finns en förklaring till varför det är svårt att komma igång med bra motionsvanor. Den amerikanske psykologen och maratonlöparen Michael Gilewski, menar att vi tar itu med våra motionsambitioner på fel sätt.
Enligt honom ligger hemligheten i lilla hjärnan. Det är där vi ska börja vår träning.
Lilla hjärnan avgörande
Många av oss har inte särskilt svårt för att springa den första rundan i skogen eller testa ett pass i gymmet. Den stora utmaningen är att göra det igen. Om och om igen. Det är då hjärnan kommer in i bilden.
Nya undersökningar visar att lilla hjärnan spelar en avgörande roll för att grundlägga en vana - att t ex motionera regelbundet.
Koda hjärnan till träning
När något blir en vana beror det på att aktiviteten kodats in i hjärnan. Hjärncellerna bildar en uppsjö av förbindelser med varandra tills hjärnan har lärt sig att utföra aktiviteten utan att "tänka" på det. Vi måste således koda hjärnan till att träna - när det är gjort går träningen närmast av sig själv.
Psykologens tips för framgångMichael Gilewski hjälper dig att koppla på hjärnans autopilot. Följer du hans råd behöver du snart inte tänka på träningen längre. Din hjärna tar hand om den.
  • Börja i dag
    Den "perfekta" tidpunkten att börja finns inte. Märker du minsta lust eller motivation som kan sätta fart
    på dig så utnyttja den.
  • Ta det lugnt
    Börja med något du kan. Om du vill springa så börja med att ta en promenad - eller spring ett par gånger runt kvarteret.
  • Hjälp dig själv till framgång
    Ha utrustningen klar - bra löpskor och sköna träningsplagg. Fokusera mer på den energi du lägger ner på träning än på hur fort du springer. Belöna dig om du orkar lite mer.
  • Skaffa kunskap
    Finn en tränare, ta lektioner eller bli medlem i en klubb. Lär dig olika sätt att träna och hur du undviker skador.
  • Lagom är bäst
    Låt kroppen få tid att återhämta sig efter ett träningspass. Rusa inte i väg ena veckan och ligg fullständigt utslagen nästa.
  • Håll ut
    Bästa sättet att låta hjärnan överta träningen är att tvinga sig själv i början. Dåligt väder och att du känner dig lite hängig är inga ursäkter. Om du ändå missar träningen en dag så strunta i det och kom igen dagen efter.
  • Träningen en del av ditt liv
    Tala om för alla att du börjat motionera. Anmäl dig till lopp och tävlingar. Träna med andra och gläd dig varje dag över träningens betydelse.
(lånat från http://iform.se/traning/motivation/lat-autopiloten-overta-traningen)

1 kommentar: